Предмет:____________________________________________________________________
Професія:____________________________________________________________________
група №_____________________________________________________________________
Тема програми:______________________________________________________________
Тема
уроку:_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Мета
уроку
навчальна:__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
розвиваюча: __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
виховна:_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Результат навчання: предметні (професійні)
компетентності (після вивчення теми здобувачі зможуть отримати таки знання, уміння та
навички…)
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ключові
компетентності (уміння вчитися, спілкуватися державною, рідною та
іноземними мовами, математична і базові компетентності в галузі природознавства
і техніки, інформаційно-комунікаційна, соціальна, громадянська,
загальнокультурна, підприємницька і здоров’язбережувальна)
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тип
уроку: (формування
компетентностей; розвитку компетентностей; комбінований урок; перевірки
та/або оцінювання досягнення компетентностей, …)
____________________________________________________________________________________
Міжпредметні
зв'язки: (з яким предметом, темою)_______________________________________
____________________________________________________________________________________
Матеріально-технічне
та дидактичне забезпечення:____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Хід уроку
1.
Організаційна частина
а) перевірка наявності здобувачів освіти;
б) перевірка готовності здобувачів до
уроку.
2.
Актуалізація опорних знань, умінь, уявлень, життевого досвіду
(повторення набутого, підготовка до
сприйняття матеріалу)
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.
Мотивація навчальної діяльності здобувачів
(повідомлення теми програми і уроку;
мети; цільова установка проведення уроку; пояснення характеру і послідовності
роботи здобувачів на уроці)
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4.
Вивчення нового матеріалу
І_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________ІІ_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________ІІІ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________ІV____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5.
Систематизація та узагальнення набутих на уроці знань та вмінь, перевірка
навчальних досягнень здобувачів
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________6. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
7.
Інформація-інструктаж домашнього завдання
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
N.B.
Рекомендації
викладачам
Методика
проведення уроку
Типи
уроків та їх структура
1. Урок формування компетентностей (засвоєння
нових знань).
Дидактична
структура: організаційна частина; актуалізація знань, умінь; формування
нових знань; підведення підсумків.
2. Урок розвитку компетентностей (закріплення
і удосконалення знань, умінь і навичок).
Дидактична
структура: організаційна частина; актуалізація знань, умінь; закріплення
нового матеріалу; підведення підсумків.
3. Урок комбінований – формування, розвитку,
сістематизації та корекції основних компетентностей
Дидактична
структура: організаційна частина; актуалізація знань, умінь; формування нових
знань; закріплення нового матеріалу; підведення підсумків.
4. Урок перевірки та/або
оцінювання досягнення компетентностей (контрольно-перевірочний
урок).
Дидактична структура: організаційна
частина; актуалізація знань, умінь;
підведення підсумків.
1.
Урок формування компетентностей
Мета: оволодіння
учнями новими навичками, матеріалом та новими способом діяльності.
Структура.
- Організаційний
момент.
- Підготовка
до сприйняття матеріалу, або актуалізація опорних знань, умінь, уявлення
та чуттєвого досвіду.
- Мотивація
навчальної діяльності.
- Оголошення
теми, мети, завдань уроку.
- Вивчення
нового матеріалу.
- Осмислення
нових знань, умінь.
- Закріплення
систематизація, узагальнення.
- Контрольно
– коригувальний етап.
- Підбиття
підсумків уроку.
10. Інструктаж
щодо виконання домашнього завдання.
Найчастіше
таким урокам є вступний урок курсу (теми, розділу) коли він незначною мірою
пов’язаний з темою попереднього уроку. Також доречно обрати цей тип у випадку,
коли зміст матеріалу складний, об’ємний, містить значну кількість нових понять
і положень.
Може
використовуватись пояснювально-ілюстрований, проблемний виклад.
Заняття
можна провести у формі бесіди, лекції, уявної подорожі, чи екскурсії, відео
уроку, навчальної конференції з підготовленими доповідями учнів.
Під
час проведення уроку доречні конспектування, складання тез, опорних схем,
робота з підручником, картою, довідниками.
Головне.
Щоб вивчення нового матеріалу учнями відбувалося не пасивно, а в ході
різноманітної активної пізнавальної діяльності.
2.
Урок розвитку компетентностей
Мета:
закріплення і усвідомлення засвоєного матеріалу і формування нових навичок та
вмінь.
Структура.
- Організаційний
момент.
- Актуалізація
опорних знань та їх користування.
- Мотивація
навчальної діяльності.
- Вступні
вправи (можуть поєднуватися із поглибленням, або вивченням невеликих
порцій нового матеріалу та ознайомлення з правилами, алгоритмами
виконанням повних дії).
- Пробні
та тренувальні вправи.
- Творчі
вправи.
- Підсумки
уроку.
- Домашнє
завдання.
Основою
такого уроку можна назвати тренування в різних варіантах, яке вимагає від учня
перенесення знань і вмінь у нові, нестандартні ситуації. Для проведення таких
уроків використовується практична робота.
У
педагогічній літературі саме цей тип
уроку рекомендується як найбільше доречний для таких предметів, як фізика,
хімія, біологія, і звичайно географія. Практичні завдання є невід’ємною
складовою фактично кожного уроку географії.
Зміст
уроку цього типу має значні можливості для великої варіативності завдань і тому
сприяє диференціацій та індивідуалізації навчання. Уроки формування та
вдосконалення знань, вмінь і навичок можуть проводитися у вигляді ігор, змагань
та поєднувати індивідуальні, фронтальні та групові методи роботи.
3.
Комбіновані
уроки
Урок
використання знань використання знань, умінь і навичок.
Структура таких
уроків.
- Перевірка
домашнього завдання; користування опорних знань, умінь, навичок.
- Повідомлення
теми й мети уроку.
- Мотивація
навчальної діяльності.
- Загальний
інструктаж, усвідомлення учнями алгоритму дій.
- Самостійне
виконання учнями завдань під контролем викладача.
- Звіт
про виконання робот.
- Підсумки
уроку.
- Домашнє
завдання.
Уроки
закріплення знань умінь і навичок
Мета: повторення та закріплення, уточнення та
поглиблення попередньо засвоєних знань, умінь і навичок.
Особливістю і
водночас складністю цього типу уроків є вміння визначати обсяг навчального
матеріалу, виділяти головні ідеї, поняття, правила і добирати відповідні
завдання.
Структура
1.Повідомлення теми й мети уроку.
2.Мотивація навчальної діяльності.
3.
Повторення основних понять теми.
4.
Повторення основних закономірностей, правил теми.
5.
Виконання практичних знань та повторення основних і закріплення основних умінь і навичок.
6. Підсумки
уроку.
7. Домашнє
завдання.
Уроки
систематизації та узагальнення знань
Мета:
встановлення рівня оволодіння учнями основними теоретичними знаннями,
повторення, більш глибоке осмислення навчального матеріалу, приведення його до
певної системи.
Структура
1.Повідомлення теми й мети уроку.
2.Мотивація навчальної діяльності.
3.
Відтворення та корегування опорних знань.
4.
Узагальнення та систематизація понять.
5.
Засвоєння провідних ідей та теорій на основі широкої систематизації.
6.
Домашнє завдання.
Для
систематизації та узагальнення виділяються ключові питання відповідного курсу.
Увага звертається на знаходження та
розкриття в уже вивченому матеріалі закономірностей, логічно наслідкових
зв’язків, на перехід від окремих до більш широких узагальнень. Слід звернути
увагу на те, що систематизація передбачає певну форму відображення окремих
фактів у певній системі взаємозв’язків – схему, узагальнюючу таблицю тощо. У
жодному разі не можна вважати систематизацією просте відтворення окремих фактів
або дій наприкінці вивченої теми. Урок
такого типу може проводитися у формі оглядової лекції, бесіди, опитування і виконання системи завдань та інше.
4.
Урок перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей
Мета: перевірка
якості та міцності засвоєного матеріалу, сформованість умінь і навичок;
внесення коректив.
Структура
1.Повідомлення
теми й мети уроку.
2.Мотивація
навчальної діяльності.
3.
Перевірка знання фактичного матеріалу та основних понять.
4.
Перевірка глибини усвідомлення знань.
5.
Використання знань у стандартних умовах.
6.
Використання знань у змінених умовах.
7. Збір
виконаних завдань.
8.
Підсумки уроку.
9. Домашнє
завдання.
Такі
уроки проводяться наприкінці вивчення теми, розділу і виконують цілу низку
функцій: контролюючу, навчальну, виховну, діагностуючу.
Уроки
перевірки можуть бути організовані досить різноманітно, поєднувати
індивідуальну та групову роботи.
Визначення триєдиної мети уроку
Навчальна:
– вироблення вмінь, навичок;
– формування знань, умінь;
– формування практичних умінь і навичок з конкретного навчального
матеріалу;
– засвоєння міцних знань та усвідомлення обсягу загальнотехнічних та
спеціальних знань за обраним фахом;
– формування вміння учнів активно засвоювати матеріал, застосовувати
знання у практичних ситуаціях;
– формування вмінь і навичок щодо застосування теоретичних знань на
практиці;
– формування готовності до оволодіння сучасною технікою і технологією
виробництва;
– формування навичок роботи з навчальною документацією;
– закріплення знань, вмінь, навичок з нового матеріалу;
– контроль та оцінка знань, вмінь, навичок з теми уроку;
– розвиток знань, положень, ідей;
– систематизування знань, умінь;
– узагальнення знань, вмінь, навичок за темою уроку;
– формування вмінь установлювати взаємозв’язки та взаємозалежності між
фактами, факторами, поняттями, принципами тощо;
– формування знань, навичок до самоконтролю;
– розвиток інтересу до вивчення навчальної дисципліни.
Розвиваюча:
– розвиток мовлення, пам’яті, уваги, уяви, мислення (творче, логічне,
абстрактне, аналітичне та креативне), спостережливості, активності і
самостійності учнів;
– розвиток вмінь аналізувати, виявляти ініціативу, робити висновки,
узагальнювати, доводити тощо;
– розвиток вмінь працювати з літературою, матеріалами;
– формування вмінь самостійно добирати інформацію до теми;
– формування вміння давати об’єктивну оцінку подіям;
– підготовка повідомлень за декількома джерелами;
– визначення власного ставлення до тієї чи іншої проблеми й
аргументування своєї точки зору;
– робити висновки на основі аналізу документів, матеріалів навчальних
посібників;
– вміння досліджувати, зіставляти та порівнювати;
– розвиток вмінь порівнювати, узагальнювати;
– розвиток творчості;
– формування навичок побудови доказових міркувань;
– закріплення навичок роботи зі статистичними матеріалами;
– формування вмінь планувати свою діяльність;розвиток вміння до
самоосвіти;
– розвиток навичок самооцінки;
– розвиток ерудиції;
– формування вмінь складати опорний конспект;
– розвиток навичок дослідника;
– оволодіння культурою розумової діяльності;
– уміння аналізувати висунуті тези і погляди;
– формування умінь аналізувати, виділяти, готувати, відрізняти,
користуватися, проводити.
Виховна:
– формування наукового світогляду;
– формування моральних, етичних та естетичних якостей особистості
кожного учня;
– розвиток комунікабельності та індивідуальних якостей особистості
учнів;
– розвиток вмінь ораторського мистецтва та презентацій своїх матеріалів;
– розвиток уважності, відповідальності;
– розвиток ділової активності;
– виховання екологічної культури;
– виховання поваги до обраної професії та людини праці;
– виховання моральних якостей учнів як особистостей;
– виховання почуття патріотизму;
– виховання рис громадянської, власної гідності;
– виховання на прикладах образів яскравих особистостей;
– формування науково обґрунтованого світогляду;
– формування та розвиток переконаності у важливості та привабливості
обраної професії;
– виховання свідомого ставлення до навчального процесу;
– виховання культури навчального процесу;
– виховання сумлінності;
– виховання відповідальності;
– виховання культури праці, організованості;
– виховання свідомого ставлення до охорони природи;
– виховання самостійності;
– виховання активності;
– виховання уважності;
– виховання охайності … (у веденні зошита, у виконанні рисунків, у
схемах…);
– створення позитивного емоційного настрою в ході виконання посильних
завдань;
– виховання само- і взаємоповаги;
– виховання впевненості у власних силах;
– виховання допитливості;
– виховання вміння працювати в групі;
– виховання дисципліни;
– виховання ініціативи;
– формування культури спілкування під час змагань;
– розвиток уміння відстоювати свою точку зору (висловлювати власну
думку), вести аргументовану розмову, робити висновки на основі аналізу.
Методична мета вказується при проведенні відкритих уроків.
Вид уроку:
розповідь, бесіда, опитування, дискусія, семінар, лекція, конференція, усні
журнали, екскурсія, лабораторно-практичне заняття, самостійна робота, вправа,
контрольна робота, семінар, турнір, вікторина, конкурс, КВК, ділова гра,
інтегрований урок, бінарний урок, аналіз конкретних ситуацій (кейс-вправи),
залік, анкетування, урок-винахід, урок-легенда, урок-консультація, практикум,
урок взаємонавчання; квест-урок, урок самоуправління; урок співпраці, урок –
«Слідство ведуть знавці», уроки-діалоги, урок-прес-конференція, урок-спектакль,
урок-концерт, кіноурок, урок- наукові дослідження,тощо;
використання елементів уроків-розповіді, евристична бесіда, показ
розв’язування задач, складання технологічних схем, тощо;
елементи уроків: проблемна лекція, показ ілюстрацій, демонстрація,
розгадування кросворду за матеріалами нової теми тощо.
Для визначення виду уроку потрібно знати методи навчання, класифікація яких
наводиться нижче.
Методи навчання:
1) за джерелом інформації: словесні (розповідь, бесіда, лекція, робота з
книгою тощо), наочні (візуальне сприйняття дійсності – метод ілюстрацій,
демонстрацій, кінопоказу, екскурсія тощо), аудіовізуальні (поєднання словесних
і наочних методів), практичні (методи вправ, проведення дослідів, лабораторні
роботи, графічні роботи, виконання трудових завдань тощо);
2) за логікою розумової діяльності: індуктивний, дедуктивний, метод
аналогії тощо;
3) за характером пізнавальної діяльності: пояснювально-ілюстративний,
проблемно- пошуковий (проблемний виклад, евристичний метод, дослідницький метод
тощо), репродуктивний (інструктаж, ілюстрування, пояснення, практичне
тренування тощо), частково-пошуковий;
4) самоуправління навчальними діями: самостійна робота з книгою,
приладами, об’єктами праці тощо;
5) стимулювання і мотивації навчальної діяльності: методи формування
інтересу до учіння (пізнавальні ігри, навчальні дискусії, метод емоційного
стимулювання тощо), метод формування обов’язку і відповідальності в учнів
(метод навчального заохочення, осуду, пред’явлення навчальних вимог тощо);
6) контролю і самоконтролю: метод контролю (усного контролю, письмового
контролю, лабораторного контролю, машинного контролю), метод самоконтролю;
7) проблемно-розвиваючі методи: монологічне проблемне викладання,
діалогічне проблемне викладання, евристичний, алгоритмічний, програмований;
8) методи активного навчання: метод проектів, навчання у
співробітництві, креативне навчання;
9) імітаційні методи активного навчання.
Форми роботи на уроці: індивідуальна, фронтально-колективна, групова.
Матеріально-технічне забезпечення: обладнання, інструменти, сировина.
Дидактичне забезпечення:
– навчально-наочні посібники: плакати, схеми, блок-схеми, прикладні програми
таблиці (таблиці для формування понять і закономірностей; таблиці-інструкції;
таблиці, що служать засобом відшукання способу розв’язування задачі; таблиці
для усних обчислень; таблиці-довідники), графіки, алгоритм, програмовані
картки-завдання, дидактичні матеріали у вигляді друкованих карток, навчальні
матеріали для учнів (картки з математичними завданнями, зошити з друкованою
основою, довідники тощо), інструкційні карти до виконання практичних робіт,
роздавальний матеріал (сигнальні картки, перфокарти, картки для опитування);
– спеціальні наочні посібники: предмети або їх зображення, розрізні
цифри, знаки дій і порівняння, моделі геометричних фігур, агрегатів та машин,
умовні графічні зображення (наочні відображення в системі аксонометричних,
ізометричних проекцій, розрізи, перерізи, ескізи, різні технічні та
технологічні схеми);
– образотворчі наочні посібники: предметні картинки, макети предметів і
фігур, таблиці із зображенням предметів або фігур, картки із зображеннями
математичних символів (цифр, знаків дій, знаків відношень «>», «<», «=»
), схематичні рисунки, креслення;
– натуральні наочні посібники: зошити, олівці, креслярські інструменти
тощо;
– інформаційні технічні засоби навчання: дидактична техніка (комп’ютер,
кінопроектори, діапроектори, телевізори, тощо), аудіовізуальні засоби: екранні
посібники статичної проекції (діафільми, діапозитиви, транспаранти, навчальні
фільми, дидактичні матеріали для епіпроекції), окремі посібники динамічної
проекції (кінофрагменти, кінокільцівки), фонопосібники (грамзаписи,
магнітофонні записи), мультимедійні системи, відеозаписи, радіо- і телевізійні
передачі.
Укладач А.М.Михальчук 2022
Немає коментарів:
Дописати коментар