виробничого
навчання № ___ПНВР
Професія:_______________________________________________________________________
група
№________________________________________________________________________
Тема програми (модуля): ________________________________________________________________________________
Тема уроку: ________________________________________________________________________________
Мета уроку – навчальна: (навчити організації робочого місця; правильної
технологічної послідовності виконання трудових прийомів, операцій, робіт;
здійсненню контролю та самоконтролю якості робіт, і норм часу; додержання
санітарно-гігієнічних норм, безпеки праці, …) ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
розвиваюча: (розвинути знання і практичні
вміння на основі сучасних досягнень науки і техніки в галузі виробництва,
творче відношення до праці, вміння аналізу і синтезу теоретичних знань з
практичною діяльностю, …) ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
виховна: (виховувати
у здобувачів свідоме відношення до праці, розуміння важливості обраної
професії, раціонального використання робочого часу, бережливого відношення до
витрати матеріалів, …)
________________________________________________________________________________________________
Тип уроку: (формування професійних компетентностей (вивчення трудових прийомів і
операцій - засвоєння нових знань, навичок і умінь); розвитку та корекції професійних
компетентностей (застосування знань, навичок і умінь); комбінований урок;
перевірки та/або оцінювання досягнення професійних компетентностей, …)
_______________________________________________________________________________________
Об’єкти
робіт, на яких буде здійснюватися навчання: (майстерня, лабораторія,
навчальний клас, …)
________________________________________________________________________________
Форма організації виробничого навчання: (індивідуальна,
навчання здобувачів в складі учнівських
бригад; робота малими групами, робота в парах, …)
_______________________________________________________________________________________
Очікувані результати навчання: професійні компетентності (після
вивчення теми здобувачі зможуть отримати таки знання, уміння та навички, …)
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ключові компетентності (уміння вчитися, спілкуватися державною, рідною та іноземними мовами,
математична і базові компетентності в галузі природознавства і техніки,
інформаційно-комунікаційна, соціальна, громадянська, загальнокультурна,
підприємницька і здоров’язбережувальна, …)
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Міжпредметні зв'язки: (з
яким предметом, темою)_________________________________________
_______________________________________________________________________________________
Матеріально-технічне
та дидактичне забезпечення: (обладнання, інструменти, пристосування, технічна
документація, інструкційні технологічні карти, матеріали, плакати;
технічно-інформаційні засоби навчання; роздатковий матеріал; література) ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Х І Д У Р О К У
І.
Організаційна частина: (3-5 хв.)
1.1.Привітання і призначення
чергових.
1.2. Перевірити наявність здобувачів
освіти (по журналу, візуально).
1.3. Перевірити готовність здобувачів до
уроку, їх зовнішній вигляд (спецодяг).
II.
Вступний інструктаж:
(15—45 хв.).
1. Повідомити тему програми
(модуля).
2. Повідомити тему уроку.
Підкреслити значущість даної теми.
3. Повідомити мету уроку та
очікувані результати навчання.
4. Актуалізація опорних знань.
Перевірити знання по вивченому матеріалу.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Підбиття підсумків опитування:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Пояснення нового матеріалу:
5.1. Розкрити значення даної теми
(завдання). План викладу матеріалу.
5.2. Розповісти про інструменти,
матеріали, пристосування, що будуть
застосовуватись при виконанні
практичних завдань.
5.3. Показати прийоми роботи в
робочому, повільному, знову в робочому
темпі.
5.4. Розповісти про самоконтроль
і показати прийоми самоконтролю.
5.5. Розповісти про новітні
технології виробництва.
5.6. Попередження можливих
помилок і браку, розгляд типових помилок,
пояснення і показ способів
раціональної організації робочого місця при
виконання завдань.
5.7. Пояснити правила безпеки
праці.
5.8. Закріплення нового матеріалу
(питання для опитування, бесіда тощо).
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
III.
Поточний інструктаж:
(розподіл здобувачів освіти на робочих місцях, визначення завдань для здобувачів, визначення норм часу)
Самостійна робота здобувачів — 190-210 хв.
1. Контроль за діяльністю здобувачів
(раціональне використання робочого
інструменту, дотримання правил
безпеки праці).
2. Цільові обходи майстра в/н:
- перевірка організації робочих
місць здобувачів;
- перевірка правильності
виконання трудових прийомів, операцій;
- перевірка застосування учнями
прийомів самоконтролю; самостійність здобувачів
при виконанні робіт;
- правильність дотримання
технічних умов;
- дотримання правил безпеки
праці;
- прийняття та оцінювання робіт здобувачів:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Індивідуальна робота з здобувачами
(допомога здобувачам, які не встигають,
додаткові завдання тим, хто
успішно виконав всі обов’язкові завдання).
4. При потребі додатковий
фронтальний інструктаж для групи.
5. Прибирання індивідуальних
робочих місць, здавання роздаткового
матеріалу, перевірка обладнання і
техніки, інструменту.
IV.
Заключний інструктаж
(10—15 хв.).
1. Підведення підсумків роботи за
день.
2. Відзначити кращі роботи здобувачів,
зупинитись на допущених помилках,
вказати на причини і способи їх
усунення.
3. Аналіз виконання правил і
вимог безпеки праці та організації робочого
місця.
4. Повідомлення і обґрунтованість
оцінок здобувачів.
5. Повідомлення теми наступного
уроку.
6. Домашнє завдання:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
7. Прибирання приміщення
майстерні (лабораторії) черговими.
Майстер виробничого навчання_____________________________________________________
Вимоги
до структурних елементів уроку виробничого навчання
Вступний
інструктаж –
сукупність методів і прийомів виробничого
навчання, які використовуються на початку занять з
метою підготовки учнів
до активного, безпомилкового і свідомого виконання
практичних завдань.
В процесі вступного інструктажу майстер конкретизує
і поглиблює
теоретичні знання, набуті учнями на уроках
спецтехнології, демонструє нові
операції і прийоми трудової діяльності, організовує
тренувальні вправи для
перевірки доступності і посильності нової навчальної
інформації.
Алгоритм
проведення вступного інструктажу
- повідомлення теми і мети уроку;
- цільова установка учнів;
- перевірка знань, умінь і навичок за матеріалами
уроків, взаємопов'язаних з
метою уроку і необхідних для його проведення;
- пояснення характеру і призначення запланованої на
уроці роботи;
- пояснення нової теоретичної навчальної інформації;
- демонстрація нових операцій і прийомів трудової діяльності
(рекомендації
щодо проведення показу трудових дій наведені в
табл.);
- ознайомлення учнів з матеріалами, інструментами і
приладами, які
вперше будуть застосовуватися на уроці, та з
правилами техніки безпеки
при роботі з ними;
- вивчення інструкційної та інстукційно-технічної
(технологічної)
документації;
- пояснення та показ способів раціональної
організації робочих місць учнів
при виконанні завдань;
- інформація про типові помилки та способи їх
попередження;
- опитування учнів та пробне виконання ними нових
прийомів роботи з
метою перевірки засвоєння матеріалу вступного
інструктажу;
- відповіді на запитання учнів.
Типові
недоліки проведення вступного інструктажу:
- неправильно визначено структуру інструктажу;
- матеріал інструктажу не ув'язаний з матеріалом
загальнотехнічних та
спеціальних дисциплін та попередніх уроків
виробничого навчання;
- дублювання навчального матеріалу спецпредметів;
- не проводиться або проводиться методично та
технічно неправильно показ
трудових прийомів, дій, рухів та пояснення
технологічного процесу в цілому;
- не використовується або використовується методично
неправильно
навчально-інструкційна та технологічна документація;
- не використовується або використовується
педагогічно і технічно
неправильно наочні прилади, технічні засоби
навчання;
- не використовуються або недостатньо
використовуються новинки техніки,
технології, передового досвіду;
- не проводиться або проводиться тільки шляхом
усного опитування
перевірка доступності і посильності нового
навчального матеріалу;
- не демонструється раціональна організація робочих
місць під час
виконання трудової діяльності;
- не проводиться відповідь на запитання учнів.
Поточний
інструктаж –
сукупність методів виробничого навчання, при
використані яких інструктивна діяльність майстра
орієнтована на
диференційний та індивідуальний підхід до учнів під
час закріплення ними
нової навчальної інформації шляхом її застосування у
самостійній практичній
діяльності.
Основна мета цього структурного елементу уроку
виробничого
навчання –
формування, закріплення та удосконалення умінь і навичок
трудової діяльності.
Реалізація
поточного інструктажу передбачає:
- видача завдань для самостійної роботи учнів;
- пояснення послідовності виконання завдань;
- закріплення учнів за робочими місцями;
- повідомлення про критерії оцінювання практичної
діяльності учнів;
- індивідуальний поточний інструктаж шляхом
проведення цільових
обходів робочих місць учнів.
Приблизні
цілі обходів робочих місць:
- перевірка правильності організації робочих місць
учнів та додержання
ними правил техніки безпеки;
- перевірка правильності виконання учнями нових
прийомів та
технологічного процесу виконання робіт;
- перевірка умінь користування кресленнями,
інструкційними та
технологічними картами;
- надання допомоги учням;
- перевірка ходу виконання робіт (міжопераційний
контроль);
- перевірка якості роботи учнів та виконання ними
норм часу;
- приймання та оцінка робіт.
Рекомендації майстру при проведенні поточного
інструктажу:
- вникати у роботу кожного учня, не випускаючи с
поля зору роботу всієї групи;
- розвивати в учнів здібності аналізувати свою
роботу;
- заохочувати учнів до самостійності та свідомої
активності;
- спостерігати за раціональним використанням учнями
робочого часу;
- заохочувати учнів до самоконтролю, формувати
уміння знаходити
причини помилок та засоби їх усунення;
- виховувати в учнів звичку правильної організації
робочого місця та
забезпечення безпечних умов праці.
Типові
недоліки проведення поточного інструктажу:
- немає чіткої системи практичної діяльності учнів;
- немає чіткої системи в організації поточного
інструктування учнів;
- не застосовується або недостатньо застосовуються
методичні засоби
розвитку в учнів самостійності та технічного
мислення;
- не враховується відсутність умінь і навичок учнів
у користуванні
навчально-інструктивною і технологічною
документацією;
- не береться майстром до уваги порушення учнями
правил організації
робочих місць та техніки безпеки;
- формально проводяться цільові обходи;
- не робиться міжопераційний контроль якості
виконуваних робіт;
- не оголошуються критерії оцінювання виконаних
робіт.
Заключний
інструктаж –
підведення підсумків виконання учнями
трудових завдань з використанням сукупності методів
виробничого навчання,
які застосовувались на уроці; об’єктивне оцінювання
підсумків їх практичної
діяльності.
Основна мета цього інструктажу – на основі фіксації досягнень і
недоліків показати учням, чому вони навчилися на
уроці, оцінити рівень їх
досягнень і творчої активності.
Проведення
заключного інструктажу передбачає:
- аналіз уміння учнів застосовувати нову навчальну
інформацію, яку
отримали на уроці;
- аналіз причин помилок учнів та застосування
засобів їх усунення;
- повідомлення та обґрунтування оцінок, отриманих
учнями на уроці;
- аналіз додержання правил безпеки праці,
організації робочих місць учнів;
- розглядання випадків нераціонального використання
урочного часу;
- видача домашнього завдання з інструкцією про
способи його виконання.
Методика видачі домашнього завдання.
Мета домашньої навчальної роботи учнів:
- закріплення, удосконалення і систематизація
набутих на уроці знань,
умінь;
- осмислення та узагальнення виробничого досвіду;
- підготовка до наступного заняття;
- знайомство з варіативними джерелами знань для
отримання додаткової
інформації за темою наступного уроку.
Вимоги до змісту домашніх завдань:
- практична спрямованість;
- реальний та творчий характер змісту;
- зв'язок змісту практичних завдань з теоретичними
знаннями та раніше
надбаним досвідом;
- постійне підвищення складності;
- диференціація за складністю залежно від інтелекту
учнів та рівня їх
підготовленості.
Рекомендації щодо підвищення ефективності заключного
інструктажу:
- завжди на перший план виносити підведення
підсумків виконання
навчальних завдань уроку на підставі аналізу успіхів
та недоліків діяльності
учнів;
- не акцентувати увагу на помилках учнів, якщо їх
причиною є недосвідченість;
- починати аналіз діяльності учнів на прикладі їх
досягнень;
- всебічно залучати учнів до активного обговорення
підсумків уроку;
- аналіз підсумків уроку проводити об'єктивно та
аргументовано;
- додержуватись педагогічного такту;
- широко практикувати порівняння робіт, виконаних
учнями, із зразкамиеталонами;
- практикувати доручати проведення аналізу підсумків
діяльності учнів
відмінникам з професійної підготовки як метод
стимулювання;
- практикувати виставлення комплексних оцінок (за
знання теорії та уміння
застосовувати їх на практиці).
Типові
недоліки проведення заключного інструктажу:
- підведення підсумків не проводяться взагалі або
проводяться формально;
- аналіз підсумків уроку починається з помилок, які
допускали учні під час
уроку;
- не видається домашнє завдання або не пояснюються
способи його виконання;
- не обґрунтовується оцінка роботи учнів на уроці;
- аналіз підсумків уроку не орієнтований на усунення
причин недоліків в
діяльності учнів;
- зауваження майстра під час аналізу не носять
педагогічного та виховного
характеру.
Укладач А.М.Михальчук 2022