пʼятницю, 16 вересня 2022 р.

План уроку виробничого навчання (бланк-шаблон)

 

ПЛАН УРОКУ

виробничого навчання № ___ПНВР

Професія:_______________________________________________________________________

група №________________________________________________________________________

Тема програми (модуля): ________________________________________________________________________________

Тема уроку: ________________________________________________________________________________

Мета уроку – навчальна: (навчити організації робочого місця; правильної технологічної послідовності виконання трудових прийомів, операцій, робіт; здійсненню контролю та самоконтролю якості робіт, і норм часу; додержання санітарно-гігієнічних норм, безпеки праці, …) ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________

розвиваюча: (розвинути знання і практичні вміння на основі сучасних досягнень науки і техніки в галузі виробництва, творче відношення до праці, вміння аналізу і синтезу теоретичних знань з практичною діяльностю, …) ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

виховна: (виховувати у здобувачів свідоме відношення до праці, розуміння важливості обраної професії, раціонального використання робочого часу, бережливого відношення до витрати матеріалів, …) ________________________________________________________________________________________________

Тип уроку: (формування професійних компетентностей (вивчення трудових прийомів і операцій - засвоєння нових знань, навичок і умінь); розвитку та корекції професійних компетентностей (застосування знань, навичок і умінь); комбінований урок; перевірки та/або оцінювання досягнення професійних компетентностей, …)

_______________________________________________________________________________________

Об’єкти робіт, на яких буде здійснюватися навчання: (майстерня, лабораторія, навчальний клас, …) ________________________________________________________________________________

Форма організації виробничого навчання: (індивідуальна, навчання здобувачів в складі учнівських

бригад; робота малими групами, робота в парах, …)

_______________________________________________________________________________________

Очікувані результати навчання: професійні компетентності (після вивчення теми здобувачі зможуть отримати таки знання, уміння та навички, …)

 

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ключові компетентності (уміння вчитися, спілкуватися державною, рідною та іноземними мовами, математична і базові компетентності в галузі природознавства і техніки, інформаційно-комунікаційна, соціальна, громадянська, загальнокультурна, підприємницька і здоров’язбережувальна, …)

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Міжпредметні зв'язки: (з яким предметом, темою)_________________________________________

_______________________________________________________________________________________

Матеріально-технічне та дидактичне забезпечення: (обладнання, інструменти, пристосування, технічна документація, інструкційні технологічні карти, матеріали, плакати; технічно-інформаційні засоби навчання; роздатковий матеріал; література) ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Х І Д   У Р О К У

 

І. Організаційна частина: (3-5 хв.)

1.1.Привітання і призначення чергових.

1.2. Перевірити наявність здобувачів освіти (по журналу, візуально).

 1.3. Перевірити готовність здобувачів до уроку, їх зовнішній вигляд (спецодяг).

 

II. Вступний інструктаж: (15—45 хв.).

1. Повідомити тему програми (модуля).

2. Повідомити тему уроку. Підкреслити значущість даної теми.

3. Повідомити мету уроку та очікувані результати навчання.

4. Актуалізація опорних знань. Перевірити знання по вивченому матеріалу.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Підбиття підсумків опитування:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5. Пояснення нового матеріалу:

5.1. Розкрити значення даної теми (завдання). План викладу матеріалу.

5.2. Розповісти про інструменти, матеріали, пристосування, що будуть

застосовуватись при виконанні практичних завдань.

5.3. Показати прийоми роботи в робочому, повільному, знову в робочому

темпі.

5.4. Розповісти про самоконтроль і показати прийоми самоконтролю.

5.5. Розповісти про новітні технології виробництва.

5.6. Попередження можливих помилок і браку, розгляд типових помилок,

пояснення і показ способів раціональної організації робочого місця при

виконання завдань.

5.7. Пояснити правила безпеки праці.

5.8. Закріплення нового матеріалу (питання для опитування, бесіда тощо).

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

III. Поточний інструктаж: (розподіл здобувачів освіти на робочих місцях, визначення  завдань для здобувачів, визначення норм часу)

 Самостійна робота здобувачів — 190-210 хв.

1. Контроль за діяльністю здобувачів (раціональне використання робочого

інструменту, дотримання правил безпеки праці).

2. Цільові обходи майстра в/н:

- перевірка організації робочих місць здобувачів;

- перевірка правильності виконання трудових прийомів, операцій;

- перевірка застосування учнями прийомів самоконтролю; самостійність здобувачів

при виконанні робіт;

- правильність дотримання технічних умов;

- дотримання правил безпеки праці;

- прийняття та оцінювання робіт здобувачів:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

3. Індивідуальна робота з здобувачами (допомога здобувачам, які не встигають,

додаткові завдання тим, хто успішно виконав всі обов’язкові завдання).

4. При потребі додатковий фронтальний інструктаж для групи.

5. Прибирання індивідуальних робочих місць, здавання роздаткового

матеріалу, перевірка обладнання і техніки, інструменту.

 

IV. Заключний інструктаж (10—15 хв.).

1. Підведення підсумків роботи за день.

2. Відзначити кращі роботи здобувачів, зупинитись на допущених помилках,

вказати на причини і способи їх усунення.

3. Аналіз виконання правил і вимог безпеки праці та організації робочого

місця.

4. Повідомлення і обґрунтованість оцінок здобувачів.

5. Повідомлення теми наступного уроку.

6. Домашнє завдання:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

7. Прибирання приміщення майстерні (лабораторії) черговими.

 

 

Майстер виробничого навчання_____________________________________________________

 

 

Вимоги до структурних елементів уроку виробничого навчання

 

Вступний інструктаж сукупність методів і прийомів виробничого

навчання, які використовуються на початку занять з метою підготовки учнів

до активного, безпомилкового і свідомого виконання практичних завдань.

В процесі вступного інструктажу майстер конкретизує і поглиблює

теоретичні знання, набуті учнями на уроках спецтехнології, демонструє нові

операції і прийоми трудової діяльності, організовує тренувальні вправи для

перевірки доступності і посильності нової навчальної інформації.

Алгоритм проведення вступного інструктажу

- повідомлення теми і мети уроку;

- цільова установка учнів;

- перевірка знань, умінь і навичок за матеріалами уроків, взаємопов'язаних з

метою уроку і необхідних для його проведення;

- пояснення характеру і призначення запланованої на уроці роботи;

- пояснення нової теоретичної навчальної інформації;

- демонстрація нових операцій і прийомів трудової діяльності (рекомендації

щодо проведення показу трудових дій наведені в табл.);

- ознайомлення учнів з матеріалами, інструментами і приладами, які

вперше будуть застосовуватися на уроці, та з правилами техніки безпеки

при роботі з ними;

- вивчення інструкційної та інстукційно-технічної (технологічної)

документації;

- пояснення та показ способів раціональної організації робочих місць учнів

при виконанні завдань;

- інформація про типові помилки та способи їх попередження;

- опитування учнів та пробне виконання ними нових прийомів роботи з

метою перевірки засвоєння матеріалу вступного інструктажу;

- відповіді на запитання учнів.

Типові недоліки проведення вступного інструктажу:

- неправильно визначено структуру інструктажу;

- матеріал інструктажу не ув'язаний з матеріалом загальнотехнічних та

спеціальних дисциплін та попередніх уроків виробничого навчання;

- дублювання навчального матеріалу спецпредметів;

- не проводиться або проводиться методично та технічно неправильно показ

трудових прийомів, дій, рухів та пояснення технологічного процесу в цілому;

- не використовується або використовується методично неправильно

навчально-інструкційна та технологічна документація;

- не використовується або використовується педагогічно і технічно

неправильно наочні прилади, технічні засоби навчання;

- не використовуються або недостатньо використовуються новинки техніки,

технології, передового досвіду;

- не проводиться або проводиться тільки шляхом усного опитування

перевірка доступності і посильності нового навчального матеріалу;

- не демонструється раціональна організація робочих місць під час

виконання трудової діяльності;

- не проводиться відповідь на запитання учнів.

Поточний інструктаж сукупність методів виробничого навчання, при

використані яких інструктивна діяльність майстра орієнтована на

диференційний та індивідуальний підхід до учнів під час закріплення ними

нової навчальної інформації шляхом її застосування у самостійній практичній

діяльності.

Основна мета цього структурного елементу уроку виробничого

навчання формування, закріплення та удосконалення умінь і навичок

трудової діяльності.

Реалізація поточного інструктажу передбачає:

- видача завдань для самостійної роботи учнів;

- пояснення послідовності виконання завдань;

- закріплення учнів за робочими місцями;

- повідомлення про критерії оцінювання практичної діяльності учнів;

- індивідуальний поточний інструктаж шляхом проведення цільових

обходів робочих місць учнів.

Приблизні цілі обходів робочих місць:

- перевірка правильності організації робочих місць учнів та додержання

ними правил техніки безпеки;

- перевірка правильності виконання учнями нових прийомів та

технологічного процесу виконання робіт;

- перевірка умінь користування кресленнями, інструкційними та

технологічними картами;

- надання допомоги учням;

- перевірка ходу виконання робіт (міжопераційний контроль);

- перевірка якості роботи учнів та виконання ними норм часу;

- приймання та оцінка робіт.

Рекомендації майстру при проведенні поточного інструктажу:

- вникати у роботу кожного учня, не випускаючи с поля зору роботу всієї групи;

- розвивати в учнів здібності аналізувати свою роботу;

- заохочувати учнів до самостійності та свідомої активності;

- спостерігати за раціональним використанням учнями робочого часу;

- заохочувати учнів до самоконтролю, формувати уміння знаходити

причини помилок та засоби їх усунення;

- виховувати в учнів звичку правильної організації робочого місця та

забезпечення безпечних умов праці.

Типові недоліки проведення поточного інструктажу:

- немає чіткої системи практичної діяльності учнів;

- немає чіткої системи в організації поточного інструктування учнів;

- не застосовується або недостатньо застосовуються методичні засоби

розвитку в учнів самостійності та технічного мислення;

- не враховується відсутність умінь і навичок учнів у користуванні

навчально-інструктивною і технологічною документацією;

- не береться майстром до уваги порушення учнями правил організації

робочих місць та техніки безпеки;

- формально проводяться цільові обходи;

- не робиться міжопераційний контроль якості виконуваних робіт;

- не оголошуються критерії оцінювання виконаних робіт.

Заключний інструктаж підведення підсумків виконання учнями

трудових завдань з використанням сукупності методів виробничого навчання,

які застосовувались на уроці; об’єктивне оцінювання підсумків їх практичної

діяльності.

Основна мета цього інструктажу на основі фіксації досягнень і

недоліків показати учням, чому вони навчилися на уроці, оцінити рівень їх

досягнень і творчої активності.

Проведення заключного інструктажу передбачає:

- аналіз уміння учнів застосовувати нову навчальну інформацію, яку

отримали на уроці;

- аналіз причин помилок учнів та застосування засобів їх усунення;

- повідомлення та обґрунтування оцінок, отриманих учнями на уроці;

- аналіз додержання правил безпеки праці, організації робочих місць учнів;

- розглядання випадків нераціонального використання урочного часу;

- видача домашнього завдання з інструкцією про способи його виконання.

Методика видачі домашнього завдання.

Мета домашньої навчальної роботи учнів:

- закріплення, удосконалення і систематизація набутих на уроці знань,

умінь;

- осмислення та узагальнення виробничого досвіду;

- підготовка до наступного заняття;

- знайомство з варіативними джерелами знань для отримання додаткової

інформації за темою наступного уроку.

Вимоги до змісту домашніх завдань:

- практична спрямованість;

- реальний та творчий характер змісту;

- зв'язок змісту практичних завдань з теоретичними знаннями та раніше

надбаним досвідом;

- постійне підвищення складності;

- диференціація за складністю залежно від інтелекту учнів та рівня їх

підготовленості.

Рекомендації щодо підвищення ефективності заключного інструктажу:

- завжди на перший план виносити підведення підсумків виконання

навчальних завдань уроку на підставі аналізу успіхів та недоліків діяльності

учнів;

- не акцентувати увагу на помилках учнів, якщо їх причиною є недосвідченість;

- починати аналіз діяльності учнів на прикладі їх досягнень;

- всебічно залучати учнів до активного обговорення підсумків уроку;

- аналіз підсумків уроку проводити об'єктивно та аргументовано;

- додержуватись педагогічного такту;

- широко практикувати порівняння робіт, виконаних учнями, із зразкамиеталонами;

- практикувати доручати проведення аналізу підсумків діяльності учнів

відмінникам з професійної підготовки як метод стимулювання;

- практикувати виставлення комплексних оцінок (за знання теорії та уміння

застосовувати їх на практиці).

Типові недоліки проведення заключного інструктажу:

- підведення підсумків не проводяться взагалі або проводяться формально;

- аналіз підсумків уроку починається з помилок, які допускали учні під час

уроку;

- не видається домашнє завдання або не пояснюються способи його виконання;

- не обґрунтовується оцінка роботи учнів на уроці;

- аналіз підсумків уроку не орієнтований на усунення причин недоліків в

діяльності учнів;

- зауваження майстра під час аналізу не носять педагогічного та виховного

характеру.

 

Укладач А.М.Михальчук 2022

План уроку теоретичного навчання (бланк-шаблон)

План уроку

Предмет:____________________________________________________________________

Професія:____________________________________________________________________

група №_____________________________________________________________________

Тема програми:______________________________________________________________

Тема уроку:_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Мета уроку

навчальна:__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

розвиваюча: __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

виховна:_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Результат навчання: предметні (професійні) компетентності (після вивчення теми здобувачі зможуть отримати таки знання, уміння та навички…)

 

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ключові компетентності (уміння вчитися, спілкуватися державною, рідною та іноземними мовами, математична і базові компетентності в галузі природознавства і техніки, інформаційно-комунікаційна, соціальна, громадянська, загальнокультурна, підприємницька і здоров’язбережувальна)

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Тип уроку: (формування компетентностей; розвитку компетентностей; комбінований урок; перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей, …)

____________________________________________________________________________________

Міжпредметні зв'язки: (з яким предметом, темою)_______________________________________

____________________________________________________________________________________

Матеріально-технічне та дидактичне забезпечення:____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Хід уроку

1. Організаційна частина

а) перевірка наявності здобувачів освіти;

б) перевірка готовності здобувачів до уроку.

2. Актуалізація опорних знань, умінь, уявлень, життевого досвіду

(повторення набутого, підготовка до сприйняття матеріалу)

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3. Мотивація навчальної діяльності здобувачів

(повідомлення теми програми і уроку; мети; цільова установка проведення уроку; пояснення характеру і послідовності роботи здобувачів на уроці)

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4. Вивчення нового матеріалу

І_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________ІІ_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________ІІІ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________ІV____________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5. Систематизація та узагальнення набутих на уроці знань та вмінь, перевірка навчальних досягнень здобувачів

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________6. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

7. Інформація-інструктаж домашнього завдання

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

N.B

Рекомендації викладачам

Методика проведення уроку

Типи уроків та їх структура

 

1.       Урок формування компетентностей (засвоєння нових знань).

 

Дидактична структура: організаційна частина; актуалізація знань, умінь; формування нових знань; підведення підсумків.

 

2.       Урок розвитку компетентностей (закріплення і удосконалення знань, умінь і навичок).

 

Дидактична структура: організаційна частина; актуалізація знань, умінь; закріплення нового матеріалу; підведення підсумків.

 

3.       Урок комбінований – формування, розвитку, сістематизації та корекції основних компетентностей

 

Дидактична структура: організаційна частина; актуалізація знань, умінь; формування нових знань; закріплення нового матеріалу; підведення підсумків.

 

4.       Урок перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей (контрольно-перевірочний урок).

 

       Дидактична структура: організаційна частина; актуалізація знань,  умінь; підведення підсумків.

 

 

1.       Урок формування компетентностей

 

Мета: оволодіння учнями новими навичками, матеріалом та новими способом діяльності.

 

Структура.

  1. Організаційний момент.
  2. Підготовка до сприйняття матеріалу, або актуалізація опорних знань, умінь, уявлення та чуттєвого досвіду.
  3. Мотивація навчальної діяльності.
  4. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
  5. Вивчення нового матеріалу.
  6. Осмислення нових знань, умінь.
  7. Закріплення систематизація, узагальнення.
  8. Контрольно – коригувальний етап.
  9. Підбиття підсумків уроку.

       10. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.

 

Найчастіше таким урокам є вступний урок курсу (теми, розділу) коли він незначною мірою пов’язаний з темою попереднього уроку. Також доречно обрати цей тип у випадку, коли зміст матеріалу складний, об’ємний, містить значну кількість нових понять і положень.

Може використовуватись пояснювально-ілюстрований, проблемний виклад.

Заняття можна провести у формі бесіди, лекції, уявної подорожі, чи екскурсії, відео уроку, навчальної конференції з підготовленими доповідями учнів.

Під час проведення уроку доречні конспектування, складання тез, опорних схем, робота з підручником, картою, довідниками.

Головне. Щоб вивчення нового матеріалу учнями відбувалося не пасивно, а в ході різноманітної активної пізнавальної діяльності.

 

2.       Урок розвитку компетентностей

Мета: закріплення і усвідомлення засвоєного матеріалу і формування нових навичок та вмінь.

 

Структура.

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань та їх користування.
  3. Мотивація навчальної діяльності.
  4. Вступні вправи (можуть поєднуватися із поглибленням, або вивченням невеликих порцій нового матеріалу та ознайомлення з правилами, алгоритмами виконанням повних дії).
  5. Пробні та тренувальні вправи.
  6. Творчі вправи.
  7. Підсумки уроку.
  8. Домашнє завдання.

 

Основою такого уроку можна назвати тренування в різних варіантах, яке вимагає від учня перенесення знань і вмінь у нові, нестандартні ситуації. Для проведення таких уроків використовується практична робота.

У педагогічній  літературі саме цей тип уроку рекомендується як найбільше доречний для таких предметів, як фізика, хімія, біологія, і звичайно географія. Практичні завдання є невід’ємною складовою фактично кожного уроку географії.

Зміст уроку цього типу має значні можливості для великої варіативності завдань і тому сприяє диференціацій та індивідуалізації навчання. Уроки формування та вдосконалення знань, вмінь і навичок можуть проводитися у вигляді ігор, змагань та поєднувати індивідуальні, фронтальні та групові методи роботи.

 

 

3.       Комбіновані уроки

Урок використання знань використання знань, умінь і навичок.

Структура таких уроків.

  1. Перевірка домашнього завдання; користування опорних знань, умінь, навичок.
  2. Повідомлення теми й мети уроку.
  3. Мотивація навчальної діяльності.
  4. Загальний інструктаж, усвідомлення учнями алгоритму дій.
  5. Самостійне виконання учнями завдань під контролем викладача.
  6. Звіт про виконання робот.
  7. Підсумки уроку.
  8. Домашнє завдання.

 

Уроки закріплення знань умінь і навичок

  Мета: повторення та закріплення, уточнення та поглиблення попередньо засвоєних знань, умінь і навичок.

Особливістю і водночас складністю цього типу уроків є вміння визначати обсяг навчального матеріалу, виділяти головні ідеї, поняття, правила і добирати відповідні завдання.

    Структура

1.Повідомлення теми й мети уроку.

2.Мотивація навчальної діяльності.

     3. Повторення основних понять теми.

     4. Повторення основних закономірностей, правил теми.

     5. Виконання практичних знань та повторення основних і закріплення  основних умінь і навичок.

 6. Підсумки уроку.

 7. Домашнє завдання.

 

Уроки систематизації та узагальнення знань

Мета: встановлення рівня оволодіння учнями основними теоретичними знаннями, повторення, більш глибоке осмислення навчального матеріалу, приведення його до певної системи.

        Структура

1.Повідомлення теми й мети уроку.

2.Мотивація навчальної діяльності.

     3. Відтворення та корегування опорних знань.

     4. Узагальнення та систематизація понять.

     5. Засвоєння провідних ідей та теорій на основі широкої систематизації.

     6. Домашнє завдання.

 

Для систематизації та узагальнення виділяються ключові питання відповідного курсу. Увага звертається на знаходження  та розкриття в уже вивченому матеріалі закономірностей, логічно наслідкових зв’язків, на перехід від окремих до більш широких узагальнень. Слід звернути увагу на те, що систематизація передбачає певну форму відображення окремих фактів у певній системі взаємозв’язків – схему, узагальнюючу таблицю тощо. У жодному разі не можна вважати систематизацією просте відтворення окремих фактів або дій наприкінці вивченої теми.   Урок такого типу може проводитися у формі оглядової лекції, бесіди, опитування  і виконання системи завдань та інше.

 

4.       Урок перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей

Мета: перевірка якості та міцності засвоєного матеріалу, сформованість умінь і навичок; внесення коректив.

 

        Структура

    1.Повідомлення теми й мети уроку.

    2.Мотивація навчальної діяльності.

    3. Перевірка знання фактичного матеріалу та основних понять.

    4. Перевірка глибини усвідомлення знань.

    5. Використання знань у стандартних умовах.

    6. Використання знань у змінених умовах.

    7. Збір виконаних завдань.

    8. Підсумки уроку.

    9. Домашнє завдання.

 

Такі уроки проводяться наприкінці вивчення теми, розділу і виконують цілу низку функцій: контролюючу, навчальну, виховну, діагностуючу.

                Уроки перевірки можуть бути організовані досить різноманітно, поєднувати індивідуальну та групову роботи.

 

 

Визначення триєдиної мети уроку

 

Навчальна:

вироблення вмінь, навичок;

формування знань, умінь;

формування практичних умінь і навичок з конкретного навчального матеріалу;

засвоєння міцних знань та усвідомлення обсягу загальнотехнічних та спеціальних знань за обраним фахом;

формування вміння учнів активно засвоювати матеріал, застосовувати знання у практичних ситуаціях;

формування вмінь і навичок щодо застосування теоретичних знань на практиці;

формування готовності до оволодіння сучасною технікою і технологією виробництва;

формування навичок роботи з навчальною документацією;

закріплення знань, вмінь, навичок з нового матеріалу;

контроль та оцінка знань, вмінь, навичок з теми уроку;

розвиток знань, положень, ідей;

систематизування знань, умінь;

узагальнення знань, вмінь, навичок за темою уроку;

формування вмінь установлювати взаємозв’язки та взаємозалежності між фактами, факторами, поняттями, принципами тощо;

формування знань, навичок до самоконтролю;

розвиток інтересу до вивчення навчальної дисципліни.

Розвиваюча:

розвиток мовлення, пам’яті, уваги, уяви, мислення (творче, логічне, абстрактне, аналітичне та креативне), спостережливості, активності і самостійності учнів;

розвиток вмінь аналізувати, виявляти ініціативу, робити висновки, узагальнювати, доводити тощо;

розвиток вмінь працювати з літературою, матеріалами;

формування вмінь самостійно добирати інформацію до теми;

формування вміння давати об’єктивну оцінку подіям;

підготовка повідомлень за декількома джерелами;

визначення власного ставлення до тієї чи іншої проблеми й аргументування своєї точки зору;

робити висновки на основі аналізу документів, матеріалів навчальних посібників;

вміння досліджувати, зіставляти та порівнювати;

розвиток вмінь порівнювати, узагальнювати;

розвиток творчості;

формування навичок побудови доказових міркувань;

закріплення навичок роботи зі статистичними матеріалами;

формування вмінь планувати свою діяльність;розвиток вміння до самоосвіти;

розвиток навичок самооцінки;

розвиток ерудиції;

формування вмінь складати опорний конспект;

розвиток навичок дослідника;

оволодіння культурою розумової діяльності;

уміння аналізувати висунуті тези і погляди;

формування умінь аналізувати, виділяти, готувати, відрізняти, користуватися, проводити.

Виховна:

формування наукового світогляду;

формування моральних, етичних та естетичних якостей особистості кожного учня;

розвиток комунікабельності та індивідуальних якостей особистості учнів;

розвиток вмінь ораторського мистецтва та презентацій своїх матеріалів;

розвиток уважності, відповідальності;

розвиток ділової активності;

виховання екологічної культури;

виховання поваги до обраної професії та людини праці;

виховання моральних якостей учнів як особистостей;

виховання почуття патріотизму;

виховання рис громадянської, власної гідності;

виховання на прикладах образів яскравих особистостей;

формування науково обґрунтованого світогляду;

формування та розвиток переконаності у важливості та привабливості обраної професії;

виховання свідомого ставлення до навчального процесу;

виховання культури навчального процесу;

виховання сумлінності;

виховання відповідальності;

виховання культури праці, організованості;

виховання свідомого ставлення до охорони природи;

виховання самостійності;

виховання активності;

виховання уважності;

виховання охайності … (у веденні зошита, у виконанні рисунків, у схемах…);

створення позитивного емоційного настрою в ході виконання посильних завдань;

виховання само- і взаємоповаги;

виховання впевненості у власних силах;

виховання допитливості;

виховання вміння працювати в групі;

виховання дисципліни;

виховання ініціативи;

формування культури спілкування під час змагань;

розвиток уміння відстоювати свою точку зору (висловлювати власну думку), вести аргументовану розмову, робити висновки на основі аналізу.

 

Методична мета вказується при проведенні відкритих уроків.

 

Вид уроку:

 розповідь, бесіда, опитування, дискусія, семінар, лекція, конференція, усні журнали, екскурсія, лабораторно-практичне заняття, самостійна робота, вправа, контрольна робота, семінар, турнір, вікторина, конкурс, КВК, ділова гра, інтегрований урок, бінарний урок, аналіз конкретних ситуацій (кейс-вправи), залік, анкетування, урок-винахід, урок-легенда, урок-консультація, практикум, урок взаємонавчання; квест-урок, урок самоуправління; урок співпраці, урок – «Слідство ведуть знавці», уроки-діалоги, урок-прес-конференція, урок-спектакль, урок-концерт, кіноурок, урок- наукові дослідження,тощо;

використання елементів уроків-розповіді, евристична бесіда, показ розв’язування задач, складання технологічних схем, тощо;

елементи уроків: проблемна лекція, показ ілюстрацій, демонстрація, розгадування кросворду за матеріалами нової теми тощо.

Для визначення виду уроку потрібно знати методи навчання, класифікація яких наводиться нижче.

Методи навчання:

1) за джерелом інформації: словесні (розповідь, бесіда, лекція, робота з книгою тощо), наочні (візуальне сприйняття дійсності – метод ілюстрацій, демонстрацій, кінопоказу, екскурсія тощо), аудіовізуальні (поєднання словесних і наочних методів), практичні (методи вправ, проведення дослідів, лабораторні роботи, графічні роботи, виконання трудових завдань тощо);

2) за логікою розумової діяльності: індуктивний, дедуктивний, метод аналогії тощо;

3) за характером пізнавальної діяльності: пояснювально-ілюстративний, проблемно- пошуковий (проблемний виклад, евристичний метод, дослідницький метод тощо), репродуктивний (інструктаж, ілюстрування, пояснення, практичне тренування тощо), частково-пошуковий;

4) самоуправління навчальними діями: самостійна робота з книгою, приладами, об’єктами праці тощо;

5) стимулювання і мотивації навчальної діяльності: методи формування інтересу до учіння (пізнавальні ігри, навчальні дискусії, метод емоційного стимулювання тощо), метод формування обов’язку і відповідальності в учнів (метод навчального заохочення, осуду, пред’явлення навчальних вимог тощо);

6) контролю і самоконтролю: метод контролю (усного контролю, письмового контролю, лабораторного контролю, машинного контролю), метод самоконтролю;

7) проблемно-розвиваючі методи: монологічне проблемне викладання, діалогічне проблемне викладання, евристичний, алгоритмічний, програмований;

8) методи активного навчання: метод проектів, навчання у співробітництві, креативне навчання;

9) імітаційні методи активного навчання.

 

Форми роботи на уроці: індивідуальна, фронтально-колективна, групова.

 

Матеріально-технічне забезпечення: обладнання, інструменти, сировина.

Дидактичне забезпечення:

– навчально-наочні посібники: плакати, схеми, блок-схеми, прикладні програми таблиці (таблиці для формування понять і закономірностей; таблиці-інструкції; таблиці, що служать засобом відшукання способу розв’язування задачі; таблиці для усних обчислень; таблиці-довідники), графіки, алгоритм, програмовані картки-завдання, дидактичні матеріали у вигляді друкованих карток, навчальні матеріали для учнів (картки з математичними завданнями, зошити з друкованою основою, довідники тощо), інструкційні карти до виконання практичних робіт, роздавальний матеріал (сигнальні картки, перфокарти, картки для опитування);

– спеціальні наочні посібники: предмети або їх зображення, розрізні цифри, знаки дій і порівняння, моделі геометричних фігур, агрегатів та машин, умовні графічні зображення (наочні відображення в системі аксонометричних, ізометричних проекцій, розрізи, перерізи, ескізи, різні технічні та технологічні схеми);

– образотворчі наочні посібники: предметні картинки, макети предметів і фігур, таблиці із зображенням предметів або фігур, картки із зображеннями математичних символів (цифр, знаків дій, знаків відношень «>», «<», «=» ), схематичні рисунки, креслення;

– натуральні наочні посібники: зошити, олівці, креслярські інструменти тощо;

– інформаційні технічні засоби навчання: дидактична техніка (комп’ютер, кінопроектори, діапроектори, телевізори, тощо), аудіовізуальні засоби: екранні посібники статичної проекції (діафільми, діапозитиви, транспаранти, навчальні фільми, дидактичні матеріали для епіпроекції), окремі посібники динамічної проекції (кінофрагменти, кінокільцівки), фонопосібники (грамзаписи, магнітофонні записи), мультимедійні системи, відеозаписи, радіо- і телевізійні передачі.

 

 

 

Укладач А.М.Михальчук 2022